Att se sina egna behov

18647 tecken lång. Taggar: Funktionsvariation/tillgänglighet, I skolan och Mångsidig/dubbelsidig.

Skolan har en jätteviktig del i att sprida information om adhd. Min första gymnasieskola var ett skämt. De fattade verkligen ingenting. Jag hade bra betyg men det var ett högt pris jag fick betala för det. Jag är sjukskriven nu för att jag är utbränd och det är väldigt vanligt hos personer med adhd. För mig beror det på att jag alltid har haft den här visionen att jag ska göra mitt bästa. Jag har aldrig fattat att mitt bästa inte behöver vara tills jag går in i väggen, utan att göra sitt bästa kan handla om att göra så gott man kan samtidigt som man tar hand om sig själv och ser till att man mår bra. Jag tror att det är många som från samhället runt omkring får lära sig att negligera sig själva och sina behov. Just för att passa in.

Jag vet själv att när jag var liten ställde jag mig frågan ”Ska jag vara en bra dotter eller ska jag andas och ta det lugnt?”. Då var jag superliten, typ 5 år. Jag ska andas och ta det lugnt, det är svaret på min fråga som jag ställde mig själv när jag var liten. Jag har insett det nu och jag önskar att jag hade fått mer hjälp med det från alla ställen i samhället. Både inom vården och inom skola och hos föräldrar.

Tips!

  • Tips till dig som arbetar inom skola eller vård: Lyssna på personen du träffar och utgå från vad den säger att den behöver, ta in och våga tänka om kring dina metoder. Utgå från varje individ, respektera den personens behov och/eller identitet. Utgå från att alla fungerar olika och därför behöver det skapas flera olika möjligheter och alternativ.

  • Arbeta för att bryta stigmat kring psykisk ohälsa genom att prata om att det finns och om någon kommer ut med sin psykiska ohälsa - försök som anhörig eller lärare att visa i ord och handling att du inte dömer personen och att den inte är en sämre person.
  • Skapa ett klimat där det är okej att säga att en inte mår så bra och kanske inte kan prestera 100% just den dagen. Ett sätt att göra det på är regelbundet ha en må-runda där alla får berätta hur de mår (detta bör vara frivilligt, då inte alla vill berätta heller).