Sexistiska klasskompisar och lärare som inte tar det på allvar

18777 tecken lång. Taggar: I skolan, Kön och jämställdhet, Negativ och Sexism.

Varje dag får jag ordspyor på mig. Jag undviker att gå förbi personer i skolan och att svara högt i klassrummet, för jag vet att då kommer de fälla någon dum kommentar. Jag är en 16-årig tjej som går i 9:an. Bara för att jag är feminist tycker killarna att de får kasta skit på mig?! Jag anser att det är en självklarhet att du skall behandlas likadant oavsett kön eller läggning och jag står upp för det jag tror på. När killarna till exempel säger ”jävla bög”, ”hora” , ”du kastar som en tjej” och ”du blev precis slagen av en tjej” är jag den enda som ställer mig upp och säger ifrån. Och då ger det rätten till killarna att kaxa emot mig och säga: ”jävla feministfitta”. Jag har vänt mig till lärare många gånger då detta ofta sker på lektionerna, men lärarna bara skakar på huvudet och låter det vara. JAG BLIR SÅ ARG. Svaret jag får är typ: ”killar är sådana”. Men ska vi inte fixa det då? Så fort någon tjej tar plats eller bryter normer (vilket jag gör) blir hon mobbad av killarna. Detta måste få ett stopp….

Tips!

  • Enligt lag måste skolor agera när de får kännedom om att någon upplever sig diskriminerad eller kränkt. Första steget är att ta eleven på allvar, prata med de inblandade och ta reda på vad som hänt. Därefter bör åtgärder sättas in för att undvika att det sker igen och eventuellt stöd till den som drabbats.
  • Våldspyramiden är en modell som förenklat beskriver hur sexuellt våld skapas i vårt samhälle och kan användas här för att förstå hur skadligt det är att upprätthålla machokulturen och normer kring maskulinitet.
  • Att jobba mot machokultur och begränsande maskulinitetsnormer är en viktig del av en skolas likabehandlingsarbete. Många gånger är det kommentarer och händelser som enskilt verkar ofarliga men som tillsammans bildar skadliga mönster. Missar vi det mönstret och tolkar det som “konflikter elever emellan” utan att se maktordningar riskerar våra åtgärder att bli ofullständiga eller till och med felaktiga. Att jobba mot machokulturen är viktigt för alla elever oavsett kön, inte minst killarna.
  • Låt alla i klassen vara med i samtal om hur alla ska må bra och trivas i skolan, låt eleverna ta fram egna regler/guidelines för hur man ska bete sig mot varandra och prata om vad man ska göra om någon bryter mot dem.
  • Ett annat sätt för att skapa trygghet i klassrummet, både för de som utsätts men också göra det tryggt att säga ifrån, är att införa ett standardiserat sätt att säga ifrån. Se till exempel Aj-oj-principen.